Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

GDDKiA: Stalexport może wystartować w przetargu na rozbudowę A4. Nie ma planu przedłużenia koncesji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Autor:

ep.

Data publikacji:
15-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA: Stalexport może wystartować w przetargu na rozbudowę A4. Nie ma planu przedłużenia koncesji
Fot. Google Maps
Umowa koncesyjna ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska zakończy się w marcu 2027 r. i nie ma planu, aby była ona przedłużona. Obecnie trwają już przygotowania do poszerzenia autostrady o trzeci pas ruchu, a prace te zostaną zrealizowane przez firmy wyłonione w przetargach. W postępowaniach tych może wystartować także obecny koncesjonariusz – stwierdza GDDKiA odnosząc się do deklarowanej gotowości spółki Stalexport Autostrada Małopolska do rozbudowy autostrady A4 między Katowicami i Krakowem.

Koncesja na zarządzanie autostradą A4 jest najstarszą tego typu umową w Polsce. Została zawarta w 1997 roku i zakończy się w marcu 2027 roku. – Koncesyjny odcinek zostanie przejęty przez Skarb Państwa i będzie nim zarządzała GDDKiA – potwierdza wcześniejsze zapowiedzi GDDKiA. Dodaje, że związany z tym proces już się rozpoczął. – Przygotowujemy się do tego wspólnie z koncesjonariuszem, którego w ciągu najbliższych dwóch lat czeka dużo pracy i inwestycji. Zgodnie z umową autostrada musi bowiem być zwrócona w odpowiednim stanie technicznym – wskazuje Generalna Dyrekcja. Zapewnia jednocześnie, że po przejęciu drogi przez państwo przejazd A4 między Katowicami i Krakowem dla pojazdów lekkich, tj. do 3,5 t, będzie bezpłatny.

Autostrada A4 ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Z trasy korzysta obecnie średnio ponad 48 tys. pojazdów w ciągu doby, a w niektóre dni natężenie ruchu przekracza nawet 60 tys. – Dla drogi, która ma dwa pasy w każdą stronę, to jest za dużo – mówił niedawno podczas konferencji prasowej w Warszawie Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska. Jak stwierdził, przepustowość staje się barierą dla dalszego rozwoju trasy. – Nie da się zarządzić takim ruchem, tak, żeby wszystkie funkcje oczekiwane przez klientów autostradowych były zachowane. Przy dalszym rosnącym ruchu rozbudowa autostrady o kolejne pasy jest niezbędna – powiedział podkreślając, że rozbudowę należy rozpocząć jak najwcześniej. Prezes Staleksportu zadeklarował jednocześnie, że spółka koncesyjna jest gotowa podjąć się rozbudowy tej trasy.

Przygotowania do rozbudowy w toku

– Poszerzenie tego odcinka A4 jest inwestycją wpisaną do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i prowadzimy już prace przygotowawcze w tym zakresie – odpowiada na tę deklarację GDDKiA. – Niezależnie od tego, kto byłby odpowiedzialny za poszerzenie autostrady A4 Katowice – Kraków, musiałby spełnić te same wymagania, określone przepisami prawa. Chodzi tu przede wszystkim o otrzymanie wszystkich niezbędnych decyzji i pozwoleń – dodaje Drogowa Dyrekcja. GDDKiA przypomina, że obecnie trwają także prace przygotowawcze dotyczące poszerzenia A4 w woj. dolnośląskim, śląskim i małopolskim, a dodatkowo szykowana jest rozbudowa autostrad A1, a także A2 między Warszawą i Łodzią. Dla tej ostatniej jest już wydane pierwsze zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

Prezes Stalexportu mówiąc o pilnej potrzebie rozbudowy autostradowej czwórki między Katowicami i Krakowem, wskazywał także na możliwy gwałtowny wzrost natężenia ruchu po zniesieniu opłat w momencie, gdy autostradę przejmie państwo. Jak podał przykład, w Hiszpanii po zniesieniu opłat wraz z wygaszeniem koncesji ruch wzrósł skokowo aż o 70 proc. U nas taki scenariusz raczej się nie ziści, ale i tak, zdaniem Andrzeja Kaczmarka, możemy mieć problem. – Jeżeli w tę drogę wleje się 20 tysięcy pojazdów dziennie więcej, to, czy będzie to nadal „autostrada” pozostaje pod wielkim znakiem zapytania – mówił prezes Staleksportu.

– Koncesjonariusz, który teraz (na dwa lata przed wygaśnięciem umowy) tak szeroko i otwarcie mówi o wzroście natężenia ruchu oraz deklaruje gotowość do poszerzenia autostrady A4 Katowice – Kraków, przez lata pośrednio ograniczał kierowcom dostęp do tej trasy, wprowadzając kolejne podwyżki opłat – komentuje GDDKiA wskazując na wysoką opłatę, jako barierę ekonomiczną.

Administrator drogowy podkreśla, że umowa koncesyjna ze Staleksportem została zawarta jeszcze przed powołaniem GDDKiA – w 1997 roku funkcjonowała jej poprzedniczka – Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. – Od tego czasu zmieniło się bardzo dużo. GDDKiA posiada kompetencje, potencjał, kadry, procedury i środki finansowe, aby efektywnie i skutecznie przejąć, a następnie rozbudować autostradę A4 Katowice – Kraków – zapewnia Dyrekcja.

Będzie otwarty przetarg

– Doceniamy zaangażowanie i zapał do pracy obecnego koncesjonariusza. Za rozbudowę i bieżące utrzymanie autostrady A4 Katowice – Kraków będą odpowiadały firmy wyłonione w otwartych przetargach. W obu tych postępowaniach będzie mogła wystartować spółka Stalexport Autostrada Małopolska, o ile tylko spełni kryteria udziału – stwierdza GDDKiA w przesłanym nam komentarzu.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

650 mln zł dywidendy? Jest rekomendacja zarządu Budimex

Biznes i przemysł

650 mln zł dywidendy? Jest rekomendacja zarządu Budimex

Redakcja 11 kwietnia 2025

Polimex przejmie aktywa Rafako?

Biznes i przemysł

Polimex przejmie aktywa Rafako?

ep. 07 kwietnia 2025

Unibep zrealizuje kolejny kontrakt dla wojska

Biznes i przemysł

Torpol ogłosił strategię na lata 2025-2030

Biznes i przemysł

Zobacz również:

650 mln zł dywidendy? Jest rekomendacja zarządu Budimex

Biznes i przemysł

650 mln zł dywidendy? Jest rekomendacja zarządu Budimex

Redakcja 11 kwietnia 2025

Polimex przejmie aktywa Rafako?

Biznes i przemysł

Polimex przejmie aktywa Rafako?

ep. 07 kwietnia 2025

Unibep zrealizuje kolejny kontrakt dla wojska

Biznes i przemysł

Torpol ogłosił strategię na lata 2025-2030

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5