Umowa koncesyjna ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska zakończy się w marcu 2027 r. i nie ma planu, aby była ona przedłużona. Obecnie trwają już przygotowania do poszerzenia autostrady o trzeci pas ruchu, a prace te zostaną zrealizowane przez firmy wyłonione w przetargach. W postępowaniach tych może wystartować także obecny koncesjonariusz – stwierdza GDDKiA odnosząc się do deklarowanej gotowości spółki Stalexport Autostrada Małopolska do rozbudowy autostrady A4 między Katowicami i Krakowem.
Koncesja na zarządzanie autostradą A4 jest najstarszą tego typu umową w Polsce. Została zawarta w 1997 roku i zakończy się w marcu 2027 roku. – Koncesyjny odcinek zostanie przejęty przez Skarb Państwa i będzie nim zarządzała GDDKiA – potwierdza wcześniejsze zapowiedzi GDDKiA. Dodaje, że związany z tym proces już się rozpoczął. – Przygotowujemy się do tego wspólnie z koncesjonariuszem, którego w ciągu najbliższych dwóch lat czeka dużo pracy i inwestycji. Zgodnie z umową autostrada musi bowiem być zwrócona w odpowiednim stanie technicznym – wskazuje Generalna Dyrekcja. Zapewnia jednocześnie, że po przejęciu drogi przez państwo przejazd A4 między Katowicami i Krakowem dla pojazdów lekkich, tj. do 3,5 t, będzie bezpłatny.
Autostrada A4 ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Z trasy korzysta obecnie średnio ponad 48 tys. pojazdów w ciągu doby, a w niektóre dni natężenie ruchu przekracza nawet 60 tys.
– Dla drogi, która ma dwa pasy w każdą stronę, to jest za dużo – mówił niedawno podczas konferencji prasowej w Warszawie Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska. Jak stwierdził, przepustowość staje się barierą dla dalszego rozwoju trasy. – Nie da się zarządzić takim ruchem, tak, żeby wszystkie funkcje oczekiwane przez klientów autostradowych były zachowane. Przy dalszym rosnącym ruchu rozbudowa autostrady o kolejne pasy jest niezbędna – powiedział podkreślając, że rozbudowę należy rozpocząć jak najwcześniej. Prezes Staleksportu
zadeklarował jednocześnie, że spółka koncesyjna jest gotowa podjąć się rozbudowy tej trasy. Przygotowania do rozbudowy w toku – Poszerzenie tego odcinka A4 jest inwestycją wpisaną do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i prowadzimy już prace przygotowawcze w tym zakresie – odpowiada na tę deklarację GDDKiA. – Niezależnie od tego, kto byłby odpowiedzialny za poszerzenie autostrady A4 Katowice – Kraków, musiałby spełnić te same wymagania, określone przepisami prawa. Chodzi tu przede wszystkim o otrzymanie wszystkich niezbędnych decyzji i pozwoleń – dodaje Drogowa Dyrekcja. GDDKiA przypomina, że obecnie trwają także prace przygotowawcze dotyczące poszerzenia A4 w woj. dolnośląskim, śląskim i małopolskim, a dodatkowo szykowana jest rozbudowa autostrad A1, a także A2 między Warszawą i Łodzią. Dla tej ostatniej jest już wydane pierwsze zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Prezes Stalexportu mówiąc o pilnej potrzebie rozbudowy autostradowej czwórki między Katowicami i Krakowem, wskazywał także na możliwy gwałtowny wzrost natężenia ruchu po zniesieniu opłat w momencie, gdy autostradę przejmie państwo. Jak podał przykład, w Hiszpanii po zniesieniu opłat wraz z wygaszeniem koncesji ruch wzrósł skokowo aż o 70 proc. U nas taki scenariusz raczej się nie ziści, ale i tak, zdaniem Andrzeja Kaczmarka, możemy mieć problem. – Jeżeli w tę drogę wleje się 20 tysięcy pojazdów dziennie więcej, to, czy będzie to nadal „autostrada” pozostaje pod wielkim znakiem zapytania – mówił prezes Staleksportu.
– Koncesjonariusz, który teraz (na dwa lata przed wygaśnięciem umowy) tak szeroko i otwarcie mówi o wzroście natężenia ruchu oraz deklaruje gotowość do poszerzenia autostrady A4 Katowice – Kraków, przez lata pośrednio ograniczał kierowcom dostęp do tej trasy, wprowadzając kolejne podwyżki opłat – komentuje GDDKiA wskazując na wysoką opłatę, jako barierę ekonomiczną.
Administrator drogowy podkreśla, że umowa koncesyjna ze Staleksportem została zawarta jeszcze przed powołaniem GDDKiA – w 1997 roku funkcjonowała jej poprzedniczka – Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. – Od tego czasu zmieniło się bardzo dużo. GDDKiA posiada kompetencje, potencjał, kadry, procedury i środki finansowe, aby efektywnie i skutecznie przejąć, a następnie rozbudować autostradę A4 Katowice – Kraków – zapewnia Dyrekcja.
Będzie otwarty przetarg– Doceniamy zaangażowanie i zapał do pracy obecnego koncesjonariusza. Za rozbudowę i bieżące utrzymanie autostrady A4 Katowice – Kraków będą odpowiadały firmy wyłonione w otwartych przetargach. W obu tych postępowaniach będzie mogła wystartować spółka Stalexport Autostrada Małopolska, o ile tylko spełni kryteria udziału – stwierdza GDDKiA w przesłanym nam komentarzu.